sobota, 30 stycznia 2021

Bill Francois "Elokwencja sardynki"

 


Autor
: Bill Francois

Tytuł: Elokwencja sardynki

Wydawnictwo: Sonia Draga

Rok wydania: 2021

Liczba stron: 216

Gatunek: literatura faktu




Choć literatura faktu zawsze jest u mnie mile widziana, to coraz trudniej znaleźć mi temat, który okaże się naprawdę interesujący i angażujący, nie tylko wzbudzi zainteresowanie, ale też pozwoli nauczyć się czegoś nowego i spojrzeć inaczej na pewne sprawy. Ujmując to w ten sposób, łatwo wytłumaczyć moje zainteresowanie książką Billa Francois „Elokwencja sardynki”. Mam wrażenie, że dawno już nie słyszałam tak chwytliwego tytułu, który w połączeniu z wartościową treścią i przyjemną dla oka okładką stanowi niezłą gratkę dla czytelników.

A o czym właściwie jest ta książka? Czy rzeczywiście może zatrzymać na dłużej? Czy nie męczy podczas lektury i nie dłuży się? Chętnie odpowiem na te pytania i rozwieję wątpliwości, które pewnie pojawią się u wielu z Was. „Elokwencja sardynki” to opowieść o podwodnym świecie i jego mieszkańcach. Autor oferuje nam niebywałą możliwość, by udać się na głębokie wody i sprawdzić, co mają do powiedzenia stworzenia, które tam mieszkają. Być może brzmi to nieco przewrotnie, ale czy nie jesteście ani trochę zaintrygowani kichaniem przegrzebków czy trudnym dzieciństwem u ryb?

„Elokwencja sardynki” to książka, której istnienie zawdzięczamy niezwykłej pasji i ciekawości świata jej autora. To również najlepszy dowód na to, że takie naukowe publikacje nie muszą być trudne i męczące, szczególnie właśnie, gdy ich autor oprócz wiedzy przelewa na papier także głębokie zainteresowanie, prawdziwą miłość, nieco dystansu i trochę poczucia humoru. Takie połączenie sprawia, że każdy mógłby znaleźć w tym tytule coś dla siebie.

Nie twierdzę tutaj, że „Elokwencja sardynki” zmieni Wasze życie, ale z pewnością pozwoli nieco inaczej spojrzeć na pewne sprawy. Podążając śladem autora i jego opowieści oraz anegdot, stajemy się na chwilę częścią świata, który na co dzień raczej nie pochłania naszych myśli i nie zaprząta nam głowy. Tymczasem wyobraźcie sobie, że ryba serwowana podczas piątkowego obiadu mogła wieść wcześniej całkiem interesujący żywot. Ona też może zasługiwać na nieco zainteresowania, uznania czy nawet chwilkę refleksji.

„Elokwencja sardynki” to nieco dziwny i przewrotny sposób pokazania czytelnikom, co dzieje się w podwodnym świecie. Warto jednak dodać, że oprócz tego autor wzbogacił treść o tematy aktualne i ważne, wspominając o zmianach zachodzących w naturalnym środowisku czy wymieraniu gatunków. Francois nie próbuje nas jednak pouczać, czy przesadnie edukować. Odniosłam raczej wrażenie, że dzielenie się wiedzą i refleksjami sprawia mu przyjemność niemniejszą niż obcowanie z podwodnymi stworzeniami i poznawanie ich zwyczajów.

Nie chciałabym zdradzać zbyt wiele z tego, czego się dowiedziałam podczas lektury, bo naprawdę może ona czytelnika zaskoczyć. Nie tylko za sprawą wyboru tematu, ale także sposobu jego przedstawienia. To publikacja zaskakująca pod wieloma względami. Warto dać jej szanse i choćby na chwilę rzucić okiem.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Sonia Draga.

5 komentarzy:

  1. Zapisuję sobie tytuł na przyszłość, jak wygrzebię się ze swoich zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To raczej nie jest pozycja dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. O podwodnym świecie jeszcze nic nie czytałam, także może akurat ta książka dostanie moją szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niesamowity tytuł, a ja chętnie się też zapoznam z treścią. :)

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)