poniedziałek, 27 stycznia 2020

Margalit Fox "Arthur Conan Doyle i sprawa morderstwa"



Autor: Margalit Fox
Tytuł: Arthur Conan Doyle i sprawa morderstwa
Wydawnictwo: Wydawnictwo Poznańskie
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 360
Gatunek: literatura faktu






Znany jako twórca postaci Sherlocka Holmesa. Tymczasem do zaoferowania miał o wiele więcej. Sam również rozwiązywał kryminalne zagadki.

“Arthur Conan Doyle i sprawa morderstwa” to jedna z najlepszych książek, jakie czytałam w ostatnim czasie. Kiedy po nią sięgałam, nie byłam pewna, co w niej znajdę i czego tak naprawdę szukam, ale jej treść po prostu mnie oszołomiła. Czy znacie to uczucie, kiedy kończąc lekturę, do głowy przychodzą Wam same pozytywne wnioski, a na ustach błąka się uśmiech? Otóż to!

Fox proponuje czytelnikom wędrówkę śladami twórcy Sherlocka Holmesa. Samej postaci znanego, powieściowego detektywa nie trzeba nikomu przedstawiać, ale jak wiele wiemy na temat osoby, która tego bohatera stworzyła? Nie ukrywam, że nigdy przesadnie nie interesowałam się postacią Arthura Conana Doyla, ale autorka przedstawiła ją w taki sposób, że w tym momencie żałuję, że wcześniej nie dowiedziałam się o nim czegoś więcej.

Powieść Margalit Fox to niebanalna i nietypowa biografia pisarza, pozwalająca spojrzeć na niego inaczej. Dotychczas kojarzyłam to nazwisko głównie z  kreacją literacką Holmesa, ale okazuje się, że Doyle dokonał wiele innych, niemniej ważnych, a przy tym interesujących rzeczy. Kolejne rozdziały stanowią przyjemne połączenie informacji z życia pisarza i faktów związanych z jego twórczością. Z jednej strony mamy możliwość poznać go lepiej jako utalentowanego twórcę i zrozumieć, skąd czerpał inspiracje, z drugiej strony podziwiając wartościowego i mądrego człowieka, który spędził lata próbując rozwiązać zagadkę, z jaką nie miał nic wspólnego.


Fox opowiada swoim czytelnikom o sprawie morderstwa. Sprawie zaskakującej i budzącej ogromne emocje. Przedstawia, jak doszło do tego, że niewinny człowiek został skazany na dożywocie. W tej książce opisane zostały wszystkie szczegóły związane z prowadzeniem śledztwa, szukaniem podejrzanego, wydaniem wyroku. Ciężko było mi uwierzyć, że coś takiego faktycznie mogło mieć miejsce, a zaangażowane w to zostało tak wiele osób. Istotną rolę w całej historii odgrywają realia epoki- ocena społeczeństwa, ludzkie niepokoje, krzywdzące stereotypy. Cieszę się, że zostało to podkreślone, a żaden ważny element nie został pominięty.

Arthur Conan Doyle nie mógł pogodzić się z taką niesprawiedliwością i na własną rękę próbował oczyścić Oscara Slatera. Inwestował pieniądze i poświęcał swój czas, by wyciągnąć z więzienia niewinnego człowieka i pokazać rażące błędy wymiaru sprawiedliwości. Publikując tę powieść, Fox pokazała jego starania i dążenia. A poradziła sobie z tym wspaniale. Ogromne wrażenie zrobiło na mnie przygotowanie autorki tekstu- pochylenie się nad materiałami źródłowymi, przytoczenie mnóstwa cytatów, spojrzenie na tę sprawę z wielu stron. Widać, że poświęciła tej książce wiele pracy (spędziła nad nią 6 lat).

„Arthur Conan Doyle i sprawa morderstwa” to bardzo dobra książka. Przedstawiająca intrygującą osobowość, opowiadająca niezwykle ciekawą historię, zaskakująca i przewrotna za sprawą rozwoju wydarzeń. Z charakterystycznymi dla biografii elementami, a zarazem przypominająca wspaniałą kryminalną historię. Serdecznie polecam.

Książkę możesz zakupić w księgarni online selkar.

2 komentarze:

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)