wtorek, 8 lutego 2022

Lisa Gardner "Sąsiad"

 


Autor
: Lisa Gardner

Tytuł: Sąsiad

Wydawnictwo: Albatros 

Rok wydania: 2022

Liczba stron: 464

Gatunek: thriller psychologiczny/ kryminał 




Pewnej nocy po prostu zniknęła. Porzuciła męża i zapomniała o córce? A może coś się jej stało? Kim jest naprawdę Sandra Jones? I co ukrywa jej perfekcyjna rodzina?

Choć niezbyt często sięgam po książkowe serie, to cykl z detektyw D.D.Warren przyciąga mnie jak magnes. Ta odważna, charyzmatyczna, mądra i kobieca policjantka zdobyła moje serce już w pierwszej części, a możliwość poznawania prowadzonych przez nią spraw i angażowania się w jej decyzje i dylematy kojarzy mi się ze wspaniałą rozrywką i gwarantowaną czytelniczą satysfakcją.

„Sąsiad” to kolejna poruszająca i działająca na wyobraźnię historia oferowana przez Gardner. Jej powieści łączą bowiem intrygujące wątki kryminalne i ważne kwestie obyczajowe. Nie jestem pewna, który z tych aspektów mocniej zauroczył mnie tym razem, obydwa bowiem walczyły o moją uwagę, co rusz przejmując dowodzenie i wysuwając się na pierwszy plan. Dość często w przypadku kryminałów i thrillerów zdarza się, że obecność istotnych wątków obyczajowych przesadnie łagodzi akcję i zwalnia tempo rozgrywania się książkowych wydarzeń, ale tym razem poruszane tematy pogłębiły jedynie napięcie i sprawiły, że całość przybrała jeszcze mroczniejsze oblicze.

Lisa Gardner zdaje się dobrze wiedzieć, czym jest zło, a jego różne oblicza wygodnie umościły się na stronach jej powieści. Autorka potrafi wspaniale przykuć uwagę czytelnika i utrzymać jego zainteresowanie, pokazując mrok goszczący w sercach i umysłach jej bohaterów. Wybierane przez nią tematy są trudne, niewdzięczne, smutne i budzące obawę. Podczas lektury na skórze czuje się gęsią skórkę, a wyobraźnię przeszywają przykre obrazy i nieprzyjemne refleksje. Ale im bardziej wymagająca zdaje się być każda z jej książek, tym trudniej się od niej oderwać.

Właśnie tak wyglądała moja lektura „Sąsiada”. Opisywane sceny przytłaczały, ale i fascynowały. Umiejętność takiego poprowadzenia akcji przez autorkę, ukazanie emocji i problemów bohaterów oraz psychologiczne tło wywoływały u mnie szereg przeróżnych odczuć. A przecież po to właśnie czytamy książki. Żeby czuć, myśleć, przeżywać. Gardner jest niesamowita, a oferowane przez nią opowieści są po prostu fantastyczne.

„Sąsiad” to powieść, która rozpoczyna się mocnym akcentem i nie zwalnia tempa. Autorka bardzo oszczędnie dawkuje przekazywane czytelnikowi informacje, nakłania go do podążania tropem własnych podejrzeń i samodzielnego typowania sprawcy. Aż do końca nie udało mi się jednak na własną rękę rozwikłać wszystkich zagadek, kolejne sekrety i niedopowiedzenia gasiły moją pewność siebie, która wytworzyła się na przestrzeni wielu lat spędzonych z kryminalnymi historiami. Za Gardner nie sposób nadążyć, wciąż bawi się ona z czytelnikami w kotka i myszkę, wyciąga z rękawa kolejne asy i ani myśli zbyt szybko odsłonić swoje karty.

Z jednej strony chciałam jak najszybciej poznać zakończenie, z drugiej zaś nie mogłam nacieszyć oczu tą historią. Każdy jej szczegół został przemyślany i dopracowany. Zachwycały mnie przedstawione postacie, szokował rozwój wydarzeń, przeszłość mieszająca się z teraźniejszością powodowała przyspieszone bicie serca, a zwroty akcji przyprawiały o rumieńce. Lisa Gardner nigdy nie zawodzi, a cykl z D.D.Warren jest wspaniałym prezentem, jaki zaoferowała swoim czytelnikom.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros. 

1 komentarz:

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)