poniedziałek, 11 września 2023

Roxane van Iperen "Siostry z Auschwitz"

 


Autor
: Roxane van Iperen

Tytuł: Siostry z Auschwitz

Wydawnictwo: Marginesy

Rok wydania: 2023

Liczba stron: 432

Gatunek: literatura faktu




Książki historyczne związane z II Wojną Światową zajmują szczególne miejsce zarówno na mojej półce, jak i w moim sercu. To jeden z tych tematów, do których zawsze warto wrócić. Trzeba pogłębiać wiedzę, pamiętać o tych wydarzeniach i rozmawiać o nich. To kwestie, które naprawdę są istotne i nad którymi rzeczywiście warto się pochylić.

„Siostry z Auschwitz” to autentyczna historia holenderskiej rodziny. Jej członkowie w tym trudnym i brutalnym czasie II Wojny Światowej stworzyli schronienie, w którym potrzebujący Żydzi mogli choć przez chwilę poczuć się akceptowani i potrzebni. „Wysokie gniazdo” skryte pośród pięknych okoliczności przyrody przynosiło ulgę dorosłym i dzieciom, którzy spotykali się z upokorzeniami, prześladowaniami i krzywdami ze względu na to, że oni sami lub członkowie ich rodzin byli Żydami. Wiele lat po wojnie Roxane van Iperen również znalazła swoje miejsce w „Wysokim Gnieździe”. Poruszona losami sióstr i wydarzeniami, które rozegrały się w tym domu, postanowiła zgłębić tę historię, a następnie przelać ją na strony powieści.

Poszczególne rozdziały książki pokazują czytelnikom, jak w Holandii pogłębiały się nastroje antyżydowskie i jak sytuacja pogarszała się z upływem czasu, by ostatecznie doprowadzić do ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej. Kolejne kartki pozwalają nam lepiej poznać i zrozumieć wydarzenia, których uczestnikami stali się Żydzi. Van Iperen pisze w sposób nie tylko interesujący i przekonujący, ale także niezwykle autentyczny. Podczas lektury odnosiłam wrażenie, jakby przedstawianych ludzi i opisywane miejsca poznała i zobaczyła osobiście. Czułam zbliżającą się katastrofę i ogrom tragedii, przed oczami stawały mi brutalne obrazy, a emocje aż we mnie wrzały. Dzięki tej książce przeniosłam się do wojennej Holandii i okupowanej Polski, by zmierzyć się z olbrzymią niesprawiedliwością i bestialskim okrucieństwem.

Ze względu na temat, zdecydowanie nie jest to lekka i przyjemna lektura. Kolejne strony pokonywałam powoli, z trudem, mozolnie. Choć losy sióstr i ich przyjaciół naprawdę mnie zaintrygowały, to w czasie czytania czułam ciężar i krzywdę nałożone na barki bohaterów i zakorzenione w ich sercach. Czytałam zresztą niespiesznie, rozmyślając przy tym i poświęcając powieściowym tematom należną im uwagę i czas. Szczerze bowiem wierzę, że do tych kwestii trzeba i należy wracać. I że te trudne tematy są o wiele istotniejsze niż mnóstwo wydawanych codziennie błahych i nudnych historii.

Pewnej lekkości nadawał powieści bardzo dobry styl autorki. Widać i czuć, że van Iperen potrafi pisać, przedstawiać bohaterów i wydarzenia, oddawać emocje i przelewać myśli na papier. Dzięki temu lektura, choć trudna i smutna, okazała się nieco lżejsza i przyjemniejsza w odbiorze.

Zwróciłam też uwagę na wspaniałe przygotowanie autorki. Van Iperen przy tworzeniu tej historii wykorzystała mnóstwo materiałów źródłowych, innych publikacji, cytatów, zdjęć, tekstów piosenek, a nawet niemieckich zwrotów, przez co nadała całości niezwykłego realizmu, ale też bardzo pogłębiła jej wartość.

„Siostry z Auschwitz” to znakomita, istotna i cenna publikacja. Doceniam, że powstała i cieszę się, że miałam możliwość ją poznać. Serdecznie polecam Wam ten tytuł.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Marginesy.

1 komentarz:

  1. Bardzo cenię sobie tego rodzaju książki. Te również chcę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)