sobota, 11 stycznia 2020

Krystyna Naszkowska "Jeść czy nie jeść"




Autor: Krystyna Naszkowska
Tytuł: Jeść czy nie jeść
Wydawnictwo: Zwierciadło
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 208
Gatunek: literatura faktu 







O zdrowym żywieniu mówi się coraz częściej. Nowe idee i kolejne pomysły na diety zajmują sporo miejsca w literaturze i rozpychają się w Internecie. Tylko w jaki sposób naprawdę to działa? Czy informacje, które do nas docierają rzeczywiście są rzetelne? A może to zwyczajne żywieniowe mity? Nieaktualne lub nieprawdziwe?

W „Jeść czy nie jeść” dziennikarka Krystyna Naszkowska rozprawia się z najpopularniejszymi hasłami związanymi z tą tematyką. W kolejnych rozdziałach nie tylko skupia się na najnowszych trendach ale wraca także do starszych, uznanych już lata temu, tendencji. Podpierając się rozmowami z ekspertami w dziedzinie żywienia i nauki kieruje uwagę czytelnika na interesujące, ale również ważne, kwestie.

Książkowe zagadnienia okazały się dla mnie bardzo istotne z racji tego, że sama przykładam sporą wagę do tego, co jem. W dużej mierze ze względu na fakt, iż od 10 lat nie jest mięsa, ale także dlatego, że po prostu chcę wiedzieć. Dużym zaskoczeniem okazał się dla mnie fakt, jak mało wiem. O wiele mniej, niż mi się wydawało. Być może zabrzmi to, jakbym wyolbrzymiała wartość tej publikacji, ale mam wrażenie, że otwiera ona oczy, pozwala poszerzyć wiedzę, ale także modyfikuje nasze przekonania.


Przede wszystkim zainteresowało mnie spojrzenie ekspertów na najmodniejsze obecnie dietetyczne nurty, jak dieta bez laktozy czy bez glutenu. Na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej produktów „bez”. Ich liczba wprost oszałamia. Producenci z wielką przyjemnością i nie mniejszą satysfakcją dopasowują się do oczekiwań klientów, napędzanych po części zasłyszanymi opiniami i historiami opartymi na ludzkich doświadczeniach. Tylko czy rzeczywiście laktoza i gluten są takie szkodliwe? Jak wielu ludziom mogą tak naprawdę wyrządzić krzywdę? No właśnie.

„Jeść czy nie jeść” to publikacja dotycząca zdrowego odżywiania. Przewrotnie jednak pokazuje, że nie zawsze to, co uznajemy za zdrowe, właśnie takie jest. Często narzucane nam przekonania są już nieaktualne, bo przez lata nauka je zmodyfikowała, ale my dalej podążamy utartą ścieżką. Co ważne, podczas lektury nie miałam wrażenia, że opinie ekspertów mają zmienić czy też wpłynąć na moje zdanie. Zamieszczone w książce informacje potraktowałam raczej jak wskazówki i instrukcje, a miejscami również ciekawostki. Możemy coś zmienić, ale to wyłącznie nasz wybór.

Nie chciałabym zdradzać, co zostało w tej publikacji powiedziane, bo moim zdaniem liczy się tutaj element zaskoczenia i to ciekawość powinna Was w stronę tego tytułu pokierować. Nie mogę powiedzieć, żeby po tej lekturze mój sposób odżywiania całkowicie się zmienił, ale zwiększyła się moja świadomość, a zmiany i korekty na pewno z czasem się pojawią. Może i Wy o nich pomyślicie i wstąpicie w nowy rok z nowym spojrzeniem? Zachęcam!     

Książkę możesz zakupić w księgarni internetowej Selkar

4 komentarze:

  1. Tym razem spasuję,to kompletnie nie moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jednym z moich postanowień noworocznych jest zadbać o zdrowe odżywianie, więc myślę, że ta książka mogłaby mi pomóc. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Propozycja kusząca, ale wydaje mi się, że nie odnalazłabym się w niej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też staram się ostatnio jeść bardziej świadomie, ale niestety, przy studenckim trybie życia, nie wychodzi mi to najlepiej :(

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)