wtorek, 28 stycznia 2020

Laila Shukri "Jestem nieletnią żoną"




Autor: Laila Shukri
Tytuł: Jestem nieletnią żoną
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 384
Gatunek: literatura faktu







Salma miała piękne marzenia i wielkie plany. Ale rodzina pozbawiła jej możliwości decydowania o sobie. Dwukrotnie starszy mąż i spełnianie jego oczekiwań okazało się dla młodziutkiej kobiety olbrzymim wyzwaniem i życiową tragedią. A o ilu podobnych historiach świat nigdy nie usłyszy?

Nowa książka Laili Shukri to kolejna wstrząsająca opowieść. Budząca tym większe emocje, że dotyczy przecież dziecka- nastoletniej dziewczynki, która nie miała wyboru. Takie historie uderzają w czytelnika najbardziej i choć mają miejsce wiele kilometrów stąd, przez co mogą wydawać się nieco nieprawdopodobne, to są przez to niemniej szokujące i skłaniające do refleksji.

„Jestem nieletnią żoną” to powieść o wydarzeniach prawdziwych, a zarazem bardzo abstrakcyjnych. Dla nas, kobiet, które mogą same wybrać partnerów i wieść życie zgodne z własnymi pragnieniami, przedstawiane fakty mają przerażający wymiar. Dopóki bowiem nie uświadomimy sobie, jak wielkie mamy szczęście, często nie potrafimy go docenić. Nie zdajemy sobie sprawy, że nasze życie mogłoby być zupełnie inne. Laila Shukri stawia sobie za cel nagłaśnianie historii z życia wziętych i opowiadanie o krzywdach kobiet.  


Podczas lektury towarzyszyło mi wiele silnych emocji, a przez głowę przewijało się mnóstwo pytań. Jak to możliwe, że te rażące praktyki wciąż mają miejsce? Czy rzeczywiście dziewczynki i kobiety na bliskim Wschodzie znaczą tak niewiele? Dlaczego to rodzice prowadzą swoje córki wprost do bram tego piekła? Czy komukolwiek może wydawać się to normalne? I czy milczące przyzwolenie również nie zasługuje na karę? Laila Shukri porusza temat wyjątkowo kontrowersyjny i choć rozwija go na stronach książki, ujmując dojrzałością i przygotowaniem, to nie sposób znaleźć odpowiedzi na te pytania. Bo one po prostu nie istnieją.

Mimo że czytałam już sporo publikacji na temat losów kobiet na Bliskim Wschodzie, tematyka ta każdorazowo zaskakuje mnie tak samo. A może nawet wypadałoby powiedzieć, że przy każdej kolejnej podobnej lekturze czuję się jeszcze gorzej. Bo uczucia pojawiające się wraz z poznawaniem dalszych losów Salmy mają wybitnie negatywny charakter. Bardzo dołujące jest przekonanie o własnej niemocy i bezsilności. A jednak zawsze wracam. Bo chcę wiedzieć. Bo tyle jestem tym kobietom winna.

Autorka, dobrze zaznajomiona z tymi tragicznymi tradycjami, opisuje wydarzenia z powagą, na jaką zasługują. Nie próbuje wywrzeć na czytelniku wrażenia poruszającymi faktami, czuć raczej, że ma szacunek dla swojej bohaterki. A emocji dostarczyło w tym przypadku samo życie. 

„Jestem nieletnią żoną” to opowieść o dziewczynce pozbawionej marzeń. O życiowych celach, które zostały jej ukradzione i zastąpione przymusowym małżeństwem. O obowiązkach żony i dniach wypełnionych poświęceniami. O karach i poniżeniach oraz wydarzeniach, których nie można nigdy wymazać z pamięci.  O przemianie uroczej dziewczynki w złamaną kobietę.

Za przesłanie książki do recenzji dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

4 komentarze:

  1. Po literaturę faktu zawsze chętnie sięgam. Tytuł zapisany. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze, że nie mieszkam na Bliskim. Wschodzie.. A książkę chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię czasami sięgać po tego typu ksiazki, więc kiedyś pewnie orzeczytam

    OdpowiedzUsuń
  4. Raczej nie czytam takich książek, choć niektóre mnie intrygują ;)

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)