niedziela, 25 sierpnia 2019

Małgorzata Rogala "Cenny motyw"




Autor: Małgorzata Rogala
Tytuł: Cenny motyw
Wydawnictwo: Czwarta Strona
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 330
Gatunek: kryminał







Aleksandra nie mogła doczekać się chwili, kiedy na jej palcu znajdzie się cenny pierścionek, stanowiący rodzinną pamiątkę jej kochanka. Kobieta nie nacieszyła się jednak długo biżuterią, bowiem niedługo została zamordowana. Czy sprawcy zależało na starym pierścionku? A może Aleksandra była kimś innym, niż mogłoby się wydawać?

„Cenny motyw” to druga część nowego cyklu Małgorzaty Rogali, z udziałem młodej detektyw, Celiny Stefańskiej. Autorka nie pozwala jednak, by czytelnik poczuł się zmieszany nieznajomością szczegółów i subtelnie, powoli wtajemnicza go w wydarzenia, które otwierały serię, a pozwalały nieco lepiej poznać główną bohaterkę. Dzięki temu mamy okazję nie tylko lepiej zrozumieć tło powieści, ale także otrzymujemy dodatkowy, mocno intrygujący i soczyście kryminalny, wątek.

Nowa książka Małgorzaty Rogali to lekki, kobiecy kryminał. Strony powieści nie spływają krwią, a bohaterzy nie potykają się o ciała mordowanych w szybkim tempie ofiar. Nie. Akcja książki opiera się na interesującym morderstwie, uzupełnionym innymi treściami. Podążając śladem Rogali poszukujemy sprawcy, próbując odkryć jego tożsamość na własną rękę, szukając motywów zbrodni i usiłując zrozumieć, czy to, co się wydarzyło, rzeczywiście było konieczne. Czy może być lepszy przepis na dobry kryminał?

Podczas lektury „Cennego motywu” czas mi się nie dłużył, a kolejne strony przewracałam szybko i ze sporym zaciekawieniem. W dużej mierze wynikało to z wybranego przez autorkę tematu. Fabuła powieści została zbudowana wokół cennej biżuterii,  jej zawrotnych cen, które mogą stanowić świetny motyw zbrodni, a także przekrętów na dużą skalę i zjawisk, o jakich my, czytelnicy, raczej nie mamy pojęcia. Dawno nie spotkałam się z podobnymi kwestiami i zrobiły na mnie one sporo wrażenie. Szczególnie zaś zaskoczyła mnie wiedza, jaką wykazała się autorka oraz informacja, że większość przedstawionych na temat biżuterii faktów jest prawdziwa.


„Cenny motyw” to również plejada całkiem interesujących bohaterów. Autorka zgromadziła na kartach książki postacie, jakie wzbudzają ciekawość, pogłębiają napięcie, budzą emocje. Nie zawsze są one pozytywne, ale moim zdaniem w dobrej książce nie chodzi o to, by bohaterów polubić, a zapamiętać. By wykreowane charaktery mocno zapadły w czytelniczą pamięć, stanowiąc punkt odniesienia podczas poznawania innych historii.

Rogalę będę od tej pory kojarzyła także z lekkim stylem, dzięki któremu poznawanie powieści stanowi sporą przyjemność. Widać, że autorka po prostu lubi pisać, że odnajduje się w tym i sprawia jej to frajdę.  

Nie jestem pewna, czy „Cenny motyw” był książką, po jaką chciałabym sięgnąć drugi raz. Nie mam Rogali nic do zarzucenia, po prostu wolę bardziej skomplikowaną fabułę, więcej morderstw, wielkie zaskoczenia i spektakularne finały. Niemniej wydaje mi się, że to solidna, dopracowana i przemyślana powieść, w której ciężko doszukać się niedociągnięć. Czy Wy zaufacie jej autorce?

Książkę otrzymałam dzięki uprzejmości księgarni internetowej selkar, którą serdecznie Wam polecam

1 komentarz:

  1. Nie znam jeszcze twórczości tej autorki, więc myślę, że na początek, może być ok. 😊

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)