niedziela, 26 kwietnia 2020

Tilar J. Mazzeo "Dzieci Sendlerowej"




Autor: Tilar J. Mazzeo
Tytuł: Dzieci Sendlerowej
Wydawnictwo: Niezwykłe
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 400
Gatunek: literatura faktu







Każdy, kto choć trochę interesuje się historią, musiał słyszeć o Irenie Sendlerowej. Ja również nie raz spotkałam się z tym nazwiskiem, ale nigdy nie poznałam bliżej jego właścicielki. Możliwość przeczytania książki opowiadającej o jej życiu stała się dla mnie realną okazją, by to zmienić. Co najważniejsze, szybko przekonałam się, że ten tytuł to coś więcej niż klasyczna biografia.

W „Dzieciach Sendlerowej” mamy możliwość przekonać się, jak wyglądało życie tej postaci od najmłodszych lat. Autorka przybliża nam sylwetki rodziców Ireny, przedstawia jej środowisko, opowiada o ludziach, którzy odegrali ważną rolę w jej życiu i trudach, z jakimi musiała się zmagać. To także zapis pierwszej miłości, podążanie za marzeniami, realizacja celów. Takie pokazanie Sendlerowej nie tylko umożliwia nam poznanie jej bliżej. Dzięki temu wydaje się bardziej autentyczna, nabiera w naszych oczach realizmu.

Jak już wspomniałam, moim zdaniem autorce udało się stworzyć znacznie więcej niż biografię. Choć na stronach książki, to Irena odgrywa pierwszoplanową rolę, to jednak skrywa się na nich także wiele innych, niemniej cennych, informacji, nazwisk, dat i miejsc. To wspaniały zbiór ważnych faktów, pokazujących jak wyglądało życie Warszawy w tamtym okresie, jak kształtował się podział na obszar getta i stronę aryjską, odwołanie do kluczowych postaci i znanych nazwisk, podkreślenie, jak istotną rolę odegrała Żegota.

Irena Sendlerowa nie była z tym wszystkim sama. Autorka stawia obok niej szereg innych, odważnych i inteligentnych ludzi, którzy gotowi byli zaryzykować własnym życiem, by bronić słabszych, chronić dzieci. Bardzo podoba mi się, że Mazzeo nie odbierając zasług głównej bohaterce, nie zapomniała również o tych, którzy walczyli z nią ramię w ramię. To ważne, żeby pamiętać, jak cenne były w tamtych czasach lojalność, przyjaźń i możliwość dzielenia trudów z innymi.


Kobieta wyłaniająca się z tej opowieści jest niezwykła. Bardzo odważna, zdeterminowana na osiągnięcie celu, gotowa do poświęceń, dojrzała nad swój wiek. Co jednak w tym wszystkim najciekawsze, autorka książki nie idealizuje jej. Powieściowa Irena również ma swoje problemy, dylematy i grzechy. Często bardzo przypominające te współczesne wyzwania, towarzyszące ludziom na każdym kroku. Nie ma ludzi idealnych, choć są jednostki wybitne. Fantastyczny przekaz.

Historia zawarta w powieści, tak wiernie odbijająca to, co rzeczywiście miało miejsce, rozwija się na naszych oczach. Mazzeo bardzo spójnie i interesująco przedstawiła to, jak upływały kolejne miesiące wojny, nie zapominając o najważniejszych wydarzeniach, miejscach i postaciach. Książka przypominała mi długą i wyczerpującą, ale interesującą i pełna napięcia lekcję historii. Uważam, że warto sobie taką wiedzę odświeżyć, poszerzając ją o nowe informacje, a ta książka świetnie może się temu przysłużyć.

Podczas lektury nie mogłam się nadziwić ogromowi pracy, jakiej podjęła się autorka. Nie da się ukryć, że napisanie takiej książki to duże wyzwanie. Uporządkowanie wszystkich informacji, spójne przedstawienie ich, konieczność pamiętania o istotnej roli, jaką odegrały kolejne osoby. Mazzeo świetnie poradziła sobie  z tym wszystkim, oferując czytelnikowi kompletną i rzetelną opowieść.

„Dzieci Sendlerowej” to szalenie interesująca książka, choć nie czyta się jej łatwo. Nagromadzenie faktów i postaci wiele razy przyprawiało mnie o oszołomienie. Dobrze jednak, że zostały opisane, tak trzeba. Szczególnie, że lekturę można sobie przecież podzielić na kilka wieczorów. A tytuł ten naprawdę jest wart przeczytania.

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości portalu sztukater.pl.

6 komentarzy:

  1. To co robiła Sendlerowa zasługuje na najwyższe uznanie. Warto znać jej życiorys. Polecam Ci też film o niej. "Dzieci Ireny Sendlerowej" - moim zdaniem świetny.

    Super, że autorka tak rzetelnie podeszła do swojej pracy. To bardzo ważne w biografiach szczególnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie czytam "Dziewczęta z Auschwitz" - polecam, jeśli jeszcze nie czytałaś. Po ten tytuł też na pewno sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Koło książek o tematyce obozowej nie jestem w stanie przejść obojętnie Ten tytuł również na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesująca powieść na pewno przeczytam

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie słyszałam o tej książce, wydaje się ona być niezwykle ciekawa. Jestem zdania, że każdy może napisać biografię, jednak nie każdy w umiejętny sposób opowie historię czyjegoś życia. Cieszę się, że autorce udało się tę historię opowiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)