środa, 17 czerwca 2020

Harlan Coben "W głębi lasu"




Autor: Harlan Coben
Tytuł: Wgłębi lasu
Wydawnictwo: Albatros
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 432
Gatunek: kryminał







O morderstwie na obozie młodzieżowym nigdy nie zapomniano. Szczególnie mocno wydarzenia tamtej nocy uderzyły w prokuratora Paula Copelanda. Nikt nie wie, co tak naprawdę przydarzyło się jego siostrze. 20 lat później ktoś usiłuje ponownie nagłośnić te wydarzenia…

“W głębi lasu” to wspaniały przykład na to, że Coben po prostu nie zawodzi. Spod jego pióra kolejno wychodzą coraz to lepsze historie, które wciąż zaskakują pomysłem, rozwojem fabuły i zakończeniem. Coben to jeden z moich ulubionych autorów. Wiem, że za każdym razem mogę mu zaufać, a wspólne spotkania zawsze są przyjemne i komfortowe. Nie inaczej było tym razem.

Świeżo wydana powieść prowadzi nas tropem dwóch spraw, które wzajemnie się przeplatają. Pierwsza dotyczy procesu sądowego, wywołuje mnóstwo emocji i przykuwa uwagę za sprawą mrocznego oblicza zaangażowanych w nią postaci. Druga natomiast to sprawa morderstwa sprzed lat, która co jakiś czas wraca niczym bumerang. Tym bardziej szokująca, że nie do końca wyjaśniona i związana z głównym bohaterem książki. Podoba mi się, kiedy autor oprócz głównego wątku realizuje jeszcze poboczny, niemniej interesujący, bardzo doceniam takie rozwiązania.

Siła tej powieści tkwi w dobrze ukrytych sekretach i tajemnicach. Od początku można wyraźnie poczuć, że bohaterzy mają sporo do ukrycia, że tłumią w sobie coś więcej, niż zwyczajne niedopowiedzenia. Kłamstewka i półprawdy, które miały pomóc, z czasem tylko ciągnęły ich w dół niczym przywiązane do szyi kamienie, oferując poczucie winy i konieczność życia z ryzykiem, że prawda pewnego dnia jednak wyjdzie na powierzchnię. Przeszłość znakomicie próbuje zdominować teraźniejszość, a trupy z szafy wysypują się hojnie i często. Taki sposób rozwijania fabuły w thrillerach najbardziej pasuje do moich oczekiwań i nadziei.


„W głębi lasu” to jedna z lepszych książek Cobena. Mocna, mroczna i nieprzewidywalna. Łatwo za nim podążać i zaangażować się w czytaną historię, próbując samemu zrozumieć wszystkie fakty. Autor, nakłaniając nas do myślenia i kombinowania, niechętnie i boleśnie powoli zdradza kolejne fakty, momentami sprawiając, że całość staje się jeszcze bardziej skomplikowana i zaskakująca. Zazwyczaj podczas lektury thrillerów i kryminałów typujemy mordercę i w głowie już widzimy finał, ale tym razem zadanie to jest utrudnione. Ta opowieść okazuje się o wiele głębsza i bardziej niepokojąca, niż można by przypuszczać.

Na sukces tej historii składają się także wyraziste sylwetki bohaterów. Ich autentyczność i ludzkie oblicze zostają dobitnie podkreślone przez błędne decyzje i ukrywane sekrety. Autor nie idealizuje ich i nie usprawiedliwia. Zostawia trochę miejsca na nasze przemyślenia i oceny.

W swoich książkach Coben łączy wspaniałe pomysły i świetny styl, które sprawiają, że podczas lektury każdy z nas chciałby umieć czytać szybciej, byle tylko poznać zakończenie i zrozumieć, co zostało nam przedstawione. To kolejna intrygująca i mroczna opowieść o tym, że najgorsza prawda może być lepsza od kłamstwa. 

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.
   

4 komentarze:

  1. Jest to książka jednego z moich ulubionych pisarzy. Uwielbiam jego książki i nie mogłabym nie przeczytać tej. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Cobena a do tej książki mam wielki sentyment, ponieważ właśnie od niej zaczęłam swoją przygodę z autorem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam wrażenie, że twórczość Cobena, to już marka sama w sobie. Ja mam na liście już kilka tytułów, które chcę poznać. Moja kuzynka jest wierną fanką autora i posiada wszystkie jego książki. Nieustannie mi poleca jakiś nowy tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)