środa, 2 marca 2022

Angela Saini "Gorsze. Jak nauka pomyliła się co do kobiet"

 


Autor
: Angela Saini

Tytuł: Gorsze

Wydawnictwo: Czarne

Rok wydania: 2022

Liczba stron: 344

Gatunek: literatura faktu 




Nie da się ukryć, że Angela Saini porusza temat trudny, niewdzięczny i niewygodny. „Gorsze” to w końcu opowieść o latach, które upłynęły w cieniu uznawania kobiet za mniej inteligentne i mniej wartościowe. To gorzkie podsumowanie wszystkich prób zmiany tego stanowiska i walki o uznanie dla tego, czego kobiety dokonały. A przede wszystkim to historia i nauka przeniesione na karty książki.

Tytuł ten niewątpliwie należy do grupy lektur, które spotkają się z różnym odbiorem. Taka publikacja nie może bowiem przejść bez echa, można założyć jednak, że nie wszystkim przypadnie do gustu. Saini mówi bowiem otwarcie, przytacza konkretne sytuacje, analizuje przypadki, cytuje i próbuje zrozumieć, co naprawdę mieli (i mają)na myśli naukowcy i historycy. Autorka rozprawia się z teoriami, zadaje pytania, toczy walkę w imieniu kobiet. Otwarcie, szczerze i odważnie mówi o społecznej niesprawiedliwości, która choć ukrócana, nadal ma się całkiem dobrze.

Można by powiedzieć, że temat ten wciąż powraca, że jest wałkowany w kółko, a feminizm powoduje popadanie ze skrajności w skrajność. Moim zdaniem jednak siła tej publikacji tkwi bardziej w sposobie realizacji tego tematu, niż opiera się na jego wartości samej w sobie. W czym zatem doszukałam się wyjątkowości tego tytułu? „Gorsze. Jak nauka pomyliła się co do kobiet” to różnorodne połączenie statystyk, wyników badań, cytatów, analiz. Mam wrażenie, że dzięki temu opisywane kwestie są nie tylko zbadane lepiej i bardziej dogłębnie, ale także przedstawione tak, że każdy może znaleźć w tej książce coś dla siebie.


Publikacje związane z nauką i historią nie są proste w odbiorze. Trzeba poświęcić im nieco więcej uwagi, skupić się, pochylić nad tekstem. Przyznaję, że miałam momenty słabości, czytanie szło mi dość powoli, a na lekturę potrzebowałam więcej czasu. Ale niektóre fragmenty naprawdę mnie poruszyły, wywołały zdumienie, a na usta przywołały uśmiech. Wiele z opisywanych faktów było dla mnie nowością. Nie zdawałam sobie sprawy z istnienia badań, o których pisała autorka i egzystencji kobiet przedstawianych na stronach tej publikacji. W tym miejscu muszę podkreślić, że właśnie za to tak cenię literaturę faktu, która łączy intrygujące realizacje tematu, możliwość poszerzenia wiedzy i oferuje cenną bazę do przemyśleń.

Widać, że autorka poświęciła książkowym kwestiom dużo czasu, uwagi i pracy. Zebranie tych informacji, przetworzenie ich i przekazanie czytelnikowi w takiej formie z pewnością nie było prostą sprawą. Tym bardziej warto zwrócić uwagę na ten tytuł.

Dzięki Saini odbywamy podróż śladami historycznych i naukowych odkryć. Obserwujemy zmianę podejścia i społeczną rewolucję. Wszystko odbywa się małymi krokami, ale konsekwentnie do przodu. Warto się temu przyjrzeć, wziąć w tym udział i zabrać głos.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarnemu. 

3 komentarze:

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)