niedziela, 14 sierpnia 2016

Możemy żyć jak chcemy




Autor: Diane Chamberlain
Tytuł: W cieniu
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 400
Gatunek: literatura współczesna






Jeszcze niedawno Joelle miała wspaniałą przyjaciółkę, która niczym rodzona siostra strzegła jej sekretów, podzielała jej obawy i wspierała ją przy podejmowaniu najtrudniejszych decyzji. Dziś Mara przebywa w domu opieki- podczas porodu dostała wylewu, a w jej mózgu zaszły nieodwracalne zmiany. Jedyną osobą rozumiejącą, co przeżywa Joelle, jest Liam, mąż Mary. Dokąd zaprowadzą ich spędzane wspólnie godziny? Czy ta relacja może im wzajemnie pomóc czy raczej zaszkodzić? A przede wszystkim, czy sprowadzona przez kobietę uzdrowicielka przywróci Marze dawne życie?

W Diane Chamberlain jestem zakochana od czasu lektury „W słusznej sprawie”. Spotkanie z tamtą książką okazało się początkiem wspaniałej przygody- niezwykle emocjonalnej i przypominającej prawdziwe życie. Po kolejne książki autorki zaczęłam sięgać w ciemno, ufając, że będą przynajmniej tak dobre, jak ta, która była dla mnie pierwsza.

Najnowsza powieść Chamberlain pod wieloma względami przypomina swoje poprzedniczki. Tym razem autorka znowu skupia się na trudnych tematach, na każdym kroku udowadniając, że jej dobra passa wciąż trwa. Odważnie brnie naprzód, nie obawiając się sunącej wciąż w górę poprzeczki. Mogłoby się wydawać, że temat uzdrowicieli, subtelnie wysuwający się na pierwszy plan, może pogrążyć tę powieść- w końcu kwestia ta wydaje się wątpliwa i kontrowersyjna, ale nic bardziej mylnego. Chamberlain kieruje się bowiem niesamowitym wyczuciem i wielką gracją, nie narzucając nam niczego na siłę, pozwalając natomiast zachować odrobinę dystansu i niepewności.

Jak łatwo się domyślić tym, którzy autorkę poznali nieco lepiej, nie jest to jedyna istotna kwestia, jaką poruszono w książce. Autorka mnoży trudne tematy i tajemnice, stawiając czytelnika przed koniecznością podejmowania kolejnych decyzji i wyborów. Zdaje się skłaniać nas do refleksji i poszukiwania odpowiedzi na dręczące nas pytania. Co my zrobilibyśmy na miejscu bohaterów? Jak się zachowali? Czy narazilibyśmy swoją moralność i pogrzebali wyznawane zasady?

Przyjemnie byłoby mi napisać, że bohaterów łatwo jest polubić, niestety minęłabym się nieco z prawdą. Postacie wykreowane przez Chamberlain są pełnowymiarowe i charyzmatyczne. Wielokrotnie przypominają naszych bliskich czy przyjaciół, choć podejmowane przez nich decyzje sprawiają, że dużo łatwiej ich oceniać czy krytykować. Autorka zdaje się znać ludzi na wylot, świetnie zdając sobie sprawę z ich dylematów i bolączek. I tę znajomość ludzkich charakterów przenosi na swoich bohaterów, pozwalając nam oceniać nie tylko ich, ale przede wszystkim siebie.

W jej książkach trudno doszukiwać się czerni i bieli, nic bowiem nie jest jednoznaczne i proste. Podobnie jak w życiu, jesteśmy zaskakiwani na każdym kroku i zachęcani do mierzenia się z własnymi dramatami. Każda strona prezentuje naturalność, prawdziwość i szczerość, czyli zestaw przeniesiony z ludzkiej codzienności.   

Pod piórem Chamberlain słowa układają się same. Nie przestaje mnie zaskakiwać swoboda i lekkość, z jaką opowiada historię, rozwijając akcję i wprowadzając kolejne wydarzenia. Można by pomyśleć, że nie wymaga to od niej żadnego wysiłku. To połączenie intrygujących opowieści i przystępny sposób ich przekazania sprawia, że po jej książki sięga się z wielką przyjemnością. Dla mnie to klasa sama w sobie i gwarancja niepowtarzalnej i intrygującej kobiecej historii.  

Za możliwość poznania tej pięknej powieści serdecznie dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka. 

10 komentarzy:

  1. Ja jeszcze nie znam nic z twórczości autorki, więc z przyjemnością bym zerknęła, skoro tak zachwalasz jej warsztat ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. "W słusznej sprawie" zupełnie zapomniałam o tej książce. Nie miałam jeszcze okazji poznać twórczości autorki. Jestem bardzo ciekawa, w którą stronę przekieruję się akcja pomiędzy bohaterami i jakie wyjdą z tego relacje. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze nie czytałam niczego od tej autorki. Ta książka mogłaby mi się spodobać, ciekawy i interesujący temat został w niej poruszony.

    OdpowiedzUsuń
  4. O książce czytałam sporo dobrego, chociaż sama jej jeszcze nie przeczytałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jesteś już drugą osobą, która poleca mi tą książkę :) mam ją na czytniku, więc jak najszybciej wezmę się za jej czytanie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Już nie mogę się doczekać lektury!

    OdpowiedzUsuń
  7. Widać, że autorka manipuluje czytelnikiem i nakłania go do długich rozważań. Książkę chętnie przeczytam. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znałam wcześniej tej autorki, jednak chętnie poznam, bo bardzo lubię takie historie, które przede wszystkim intrygują i skłaniają do głębszej refleksji :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejna powieść autorki, która mocno osadza się w sercu czytelnika, wspaniale mi się ją czytało, wielka satysfakcja. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ta książka jeszcze przede mną. Liczę na dobrze spędzony czas nad jej kartkami.

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)