wtorek, 14 lipca 2020

C. L.Taylor "Zanim powróci strach"




Autor: C. L. Taylor
Tytuł: Zanim powróci strach
Wydawnictwo: Albatros
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 416
Gatunek: thriller psychologiczny







Traumatyczne doświadczenia z przeszłości zdominowały całe życie Lou. Świadomość, że to samo może spotkać kolejną dziewczynę zmusza ją do powrotu do rodzinnej miejscowości i zmierzenia się z czekającymi tam koszmarami.

“Zanim powróci strach” stanowi interesujące i wyważone połączenie kobiecego thrillera i powieści psychologicznej. Z jednej strony mamy szansę, by skupić się na uczuciach bohaterek, poznać rozgrywające się w ich sercach dramaty i tajemnice przeszłości. Z drugiej strony natomiast obserwujemy jak te emocje przekształcają się w decyzje, od których nie ma już ucieczki, bowiem popełnione błędy rzucają cień na całe dotychczasowe życie. Takie zestawienie tematów, balansowanie między kwestiami i wysuwanie ich naprzemiennie na pierwszy plan sprawia, że nie sposób przy tej lekturze się nudzić.

Choć przyznam szczerze, że na początku całość wydawała mi się zbyt spokojna, to z czasem zrozumiałam, co autorka miała na myśli i co zamierzała. Warto zaznaczyć, że tematy, jakich realizacji się w tej powieści podjęła, są zdecydowanie trudne i niewdzięczne, ale dzięki temu możliwy sukces ma bardziej realny wymiar, a oddziaływanie na uczucia i refleksje czytelnika jest większe. Kiedy sięgałam po tę historię, nie spodziewałam się, że Taylor będzie tak otwarcie i bezkompromisowo opowiadać o pewnych sprawach, trzeba jednak oddać jej słuszność, takie okropności mogą stanowić świetną bazę dla budowania mrocznej i niepokojącej opowieści.

Nowa powieść autorki może zaskoczyć. I to nie raz. Nie tylko wyborem tematu, ale też pomysłem na jego przedstawienie. W powieści nie zabrakło mi elementu zaskoczenia, a w pewnym momencie nie miałam już pewności, w którą stronę podąży akcja i jak rozwinie się fabuła. Dynamika historii zmieniła się w drugiej części książki, co wiązało się z zaskakującymi decyzjami bohaterek. W takim nieco nieoczekiwanym i nieprzewidzianym stylu docieramy do końca historii, a samo zakończenie wywołuje bardzo pozytywny wydźwięk.


Taylor przedstawiła mi trzy interesujące bohaterki, a każda z nich miała swój udział w rozwoju historii. Bardzo podoba mi się, jak kolejno przerzucała na nie czytelnicze zainteresowanie, pozwalając by na naszych oczach się zmieniały i wyzwalały z koszmarów, w jakich tkwiły przez lata i tłamszących obręczy strachu, które dusiły je i uwierały. Wszystkie odegrały znaczącą rolę w czytanej opowieści i ciężko wybrać tę najbardziej intrygującą.  

Taylor prowadzi nas przez tę historię lekko, swobodnie i szybko. Widać, że wie, co robi i można by odnieść wrażenie, że świetnie się przy tym bawi. Narracja jest bardzo naturalna, a opisy i dialogi nie wydają się wymuszone. Bez wątpienia znakomity styl i łatwość przelewania myśli na papier stanowią kolejny atut powieści.

Książka pozytywnie mnie zaskoczyła. Nie spodziewałam się, że w tej historii tkwi taki potencjał. Ciężko mi powiedzieć, która spośród książek Taylor podobała mi się bardziej, dlatego chętnie polecę Wam obydwa tytuły- „Zanim powróci strach” oraz „Teraz zaśniesz”.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

4 komentarze:

  1. Bardzo lubię thrillery psychologiczne, będę miała tą książkę na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Również jestem z niej bardzo zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mówienie o pewnych kwestiach bez ogródek na pewno sprawia też, że książka bardziej zapada w pamięć. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Już niebawem z ciekawością zabieram się za lekturę tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)