niedziela, 13 czerwca 2021

Nahlah Saimeh "Morderczynie i psychopatki"

 


Autor
: Nahlah Saimeh

Tytuł: Morderczynie i psychopatki

Wydawnictwo: Muza

Rok wydania: 2021

Liczba stron: 304

Gatunek: literatura faktu




Okrutne morderstwa, śmiertelne wypadki, wykorzystanie seksualne- te sprawy znam głównie z książek kryminalnych i thrillerów, w których pojawiają się jako interesujące i cenione motywy. A przecież każdego dnia takie zjawiska mają miejsce naprawdę, w świecie rzeczywistym. Być może kobieta, którą minęłam dziś na ulicy jest morderczynią albo psychopatką? Przykłady z życia codziennego w swojej publikacji przedstawiła Nahlah Saimeh, psychiatra sądowy i rzeczoznawczyni w przeprowadzanych procesach.

„Morderczynie i psychopatki” to zbiór przejmujących i niepokojących historii. Ich bohaterkami są kobiety, które dopuściły się ciężkich przestępstw, co doprowadziło je do zakładów psychiatrycznych lub karnych. Saimeh miała okazję przeprowadzić rozmowę z każdą z nich, a to, co usłyszała doprowadziło do powstania tego reportażu. Na kartkach publikacji poznajemy opowieści wywołujące ogrom emocji, pytań i refleksji. Ta mieszanka sprawia, że mimo wątpliwości i negatywnych uczuć, ciężko się od tej lektury oderwać.

Osiem historii o ośmiu kobietach. Każda z nich prowadziła zupełnie inne życie i miała zupełnie inne motywy prowadzące ją do miejsca, w jakim się dzisiaj znalazła. Autorka przedstawia nam je kolejno, wnikając w ich psychikę, poznając lepiej dzieciństwo, szukając zrozumienia dla popełnionych czynów. Nie można natomiast powiedzieć, by Saimeh próbowała swoje bohaterki usprawiedliwiać czy rozgrzeszać. Myślę natomiast, że usiłowała zrozumieć ich postępowanie i uświadomić swoich czytelników, że czasami mają realny wpływ na zmianę biegu wydarzeń, mogą zrobić coś dobrego i komuś pomóc.

Podczas lektury byłam uważna i zaangażowana. Przedstawione historie pogłębiały moją ciekawość i nie pozwalały się oderwać. Saimeh sprawiła, że naprawdę myślałam o tych kobietach, a ich losy szczerze i autentycznie mnie intrygowały. Autorka nie tylko opowiedziała nam, co się wydarzyło, ale także wskazała elementy, które do tego doprowadziły i postawiła diagnozę. Dzięki temu całość nie tylko wydała mi się bardziej przekonująca, ale też realistyczna. Kobiety z publikacji stały się czymś więcej, niż kolejnymi papierowymi bohaterkami.

Saimeh dotarła do bliskich i znajomych przedstawianych postaci. Pokazała fragmenty ich życia i wielokrotnie cytowała ich wypowiedzi. Widać, że to, czym się zajmuje jest dla niej naprawdę istotne i że poświęca temu dużo czasu, energii i przemyśleń, co przełożyło się w dużej mierze na powstanie tego materiału.

Bardzo cenię takie publikacje i nie żałuję poświęconego im czasu. Nic nie jest bardziej interesujące, niż prawdziwe życie, szczególnie, gdy zostaje pokazane w taki sposób.

Za możliwość przeczytania reportażu dziękuję Wydawnictwu Muza. 

2 komentarze:

  1. Jako czytelnik i psycholog zbzawodu, jestem bardzo ciekawa tej publikacji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze fascynował mnie umysł psychopatów. Co nimi kieruje, jak myślą, jak postrzegają świat, co wpływa na ich wybory? Z chęcią przeczytam tę publikację.

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)