sobota, 27 stycznia 2018

Różne oblicza piękna




Autor: R.J.Palacio
Tytuł: Cudowny chłopak
Wydawnictwo: Albatros
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 416
Gatunek: literatura młodzieżowa 







August jest zabawny, inteligentny i … zbyt często oceniany ze względu na swą zdeformowaną twarz. Do tej pory czas spędzał przede wszystkim z rodziną, która kochała go bezwarunkowo, jednak w wieku 11 lat rodzice postanawiają wysłać go pierwszy raz do szkoły. Czy chłopiec odnajdzie się w tym miejscu?

Dawno nie spotkałam takiego bohatera jak August. Kogoś, kto zrobiłby na mnie tak duże wrażenie. Chłopiec zaskoczył mnie niezwykłym połączeniem wrażliwości, odwagi i dojrzałości. Mogłabym wymienić jeszcze więcej zalet i cech, którymi mnie urzekł, nie mogę natomiast doszukać się niczego, co można by mu było zarzucić. Palacio stworzyła urzekającą postać dziecka, którego życie nie oszczędzało, a jednak właśnie to dziecko mogłoby stanowić dla nas najlepszy przykład jak żyć i jakim być człowiekiem. Przeżyłam szalenie piękne, poruszające i motywujące spotkanie z Augustem.

„Cudowny chłopak” to opowieść do bólu prawdziwa. Zaskakująca w przedstawieniu świata, zbliżeniu do prawdy, oddaniu tego, co kieruje nami na co dzień. Na każdej stronie powieści dobro łączy się ze złem, a piękno igra z brzydotą, przy czym trzeba jasno podkreślić, że umiejscowienie tych wartości nie jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Książka Palacio przesycona jest barwami, emocjami i obrazami, a ta bajeczna układanka, choć wzorowana na ludzkiej codzienności, wciąż zaskakuje swą niebanalnością.

Mam wrażenie, że autorka zbudowała tę historię opierając się na naszej uczuciowości i wrażliwości. Nie ma możliwości, by nie poruszyła nas ona do głębi, by nie trafiła w sam środek naszego serca, by nie przywołała wspomnień i podobnych wydarzeń. Wydaje się, że każdy z nas poznał kiedyś kogoś podobnego do Augusta, a spotkanie to wywołało mnóstwo emocji. Ja również poznałam taką osobę, a opowieść Palacio odświeżyła to wspomnienie, sprawiając, że w moich oczach opowieść nabrała jeszcze więcej realizmu, szczerości, życiowej prawdy.

Ludzka dobroć i ludzkie okrucieństwo wciąż zaskakują, każdego dnia. Każdego dnia zmuszają nas do reakcji, stawiania pytań, refleksji, wspomnień. Podczas lektury przeżyłam wspaniałe chwile, opowieść pochłonęła maksimum mojej uwagi, nie pozwalając oderwać się nawet na moment. Uwielbiam takie głębokie i poruszające historie, a ta dotycząca Augusta wsparta została innymi cennymi tematami. W „Cudownym chłopaku” Palacio odwołała się do magii przyjaźni, siły miłości, przewagi charakteru nad wyglądem, zapewniając nam w ten sposób opowieść wzruszającą, ale również mądrą i pouczającą.


Bardzo podoba mi się, że autorka pokazała codzienność chłopca z różnych perspektyw, wplątując w tę opowieść wiele bohaterów, zarówno pozytywnych, jak i tych niekoniecznie dobrych. Co więcej, każdą z tych postaci rzeczywiście poczuła, wspaniale nakreśliła, oddała towarzyszące jej emocje i wewnętrzne rozterki. Dzięki temu pozwoliła nam spojrzeć na tych bohaterów nieco inaczej, lepiej zrozumieć ich stanowisko oraz podjęte przez nich decyzje.



Palacio pisze bardzo lekko, z wielkim wyczuciem. Jej historia utkana została bardziej z emocji niż słów, warto doszukać się tego, co ujęto pomiędzy kolejnymi wersami. Z pewnością nie jest to jedna z wielu książek kierowanych do dzieci lub młodzieży. To niezwykły utwór o ponadczasowym przesłaniu, który powinien poznać każdy, niezależnie od wieku i tego, na jakim etapie życia się znajduje.

I jeszcze trochę cudowności :)


Za możliwość poznania tej cudownej historii dziękuję Wydawnictwu Albatros. 



20 komentarzy:

  1. Bardzo chcę przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że szybko książka trafi w moje dłonie, bo już mam ochotę na film.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam, świetna książka!

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja jestem właśnie w trakcie lektury, więc nie powiem jeszcze co myślę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam tę książkę zanim było głośno o filmie Urzekła mnie okładka. Później historia. Genialna! Czekam na film <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Widziałam ją ostatnio w księgarni i będę musiała przeczytać;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam - ale przeczytam w odpowiednim czasie.
    Nie oglądałam filmu - obejrzę, gdy wejdzie w odpowiednim czasie do tv, bo do kina nie dam rady się wybrać :(

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam zamiar poznać tę historię. Przyznam, że początkowo nie byłam nią zainteresowana, ale ostatnio tyle pozytywnych opinii pojawiło się w blogosferze, że nie mogłabym jej zignorować. Twoje recenzja to kolejna cegiełka motywująca do poznania historii Augusta :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wiem czy przeczytam książkę, ale na pewno obejrzę film. Bardzo, ale to bardzo jestem go ciekawa. Może więc, po filmie jednak zdecyduję się na książkę. Tym bardziej jeśli piszesz, że to powieść ponadczasowa, którą każdy powinien przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zanotowałam sobie ten tytuł, może przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Takie historie to zazwyczaj nie moje klimaty, ale zamierzam obejrzeć film, i jeśli opowieść okaże się dobra do być może skuszę się też na książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam, ale na pewno ją nadrobię :)

    Pozdrawiam Agaa
    http://ilovetravelingreadingbooksandfilms.blogspot.com/2018/01/senny-book-tag.html

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka dotarła do mnie kilka dni temu. Liczę na podobne wrażenia. Nieczęsto sięgam po takie powieści, ale myślę, że od czasu do czasu potrzeba takiego urozmaicenia.

    OdpowiedzUsuń
  14. Opowieść utkana z emocji bardziej niż słów-to do mnie przemawia i chętnie ją przeczytam. W planach mam też film.

    OdpowiedzUsuń
  15. Calkiem niedawno obejrzałam film i na książkę na pewno się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Przeczytam tę książkę, to na pewno, muszę tylko znaleźć odrobinę wolnego czasu :)
    justmajka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Niesamowicie przyjemnie czytało się Twoją recenzję! :) Pięknie to wszystko ujęłaś, podobne wnioski nasuwają mi się po przeczytaniu "Cudownego chłopaka" :) Tą książkę powinien przeczytać każdy!

    OdpowiedzUsuń
  18. przekonałaś mnie :) co tu więcej mówić :D pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo chciałabym poznać tą historię...

    OdpowiedzUsuń
  20. Książka jest bardzo popularna w sieci, ale nie jestem pewna czy jestem gotowa na tę książkę. Nie umiem czytać o dziecięcej krzywdzie... nie jest to na moje nerwy.

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)