środa, 5 maja 2021

Elif Shafak "10 minut i 38 sekund na tym dziwnym świecie"

 


Autor
: Elif Shafak

Tytuł: 10 minut i 38 sekund na tym dziwnym świecie

Wydawnictwo: Poznańskie

Rok wydania: 2020

Liczba stron: 456

Gatunek: literatura współczesna 




Leila nie żyje. Jej biedne, porzucone ciało budzi melancholię, rozpacz i wstyd, ale mózg jeszcze pracuje. Kobieta wraca myślami do chwil, które zmieniły jej życie, próbując wykorzystać jeszcze te kilka minut, jakie jej zostały…

Intrygująca okładka, zachęcający opis, przewrotny tytuł- te elementy zachęciły mnie do pierwszego spotkania z Elif Shafak, uznaną i cenioną współczesną turecką pisarką. Po jej opowieści oczekiwałam wiele, choć tak naprawdę nie wiedziałam, czego się spodziewać. I rzeczywiście, ta lektura zapewniła mi dużo emocji i refleksji, sprawiając, że spędziłam przy niej kilka zaskakujących wieczorów.

„10 minut…” rozpoczyna się niespodziewanie, w dziwnym miejscu i jeszcze dziwniejszych okolicznościach, ale lojalnie trzeba przyznać, że cała ta historia pełna jest niespodzianek, zagadek i zwrotów akcji, które na kolejnych stronach przenikają się i uzupełniają, składając się na wartość powieści. Coraz rzadziej sięgam po książki obyczajowe i dobieram je coraz staranniej, ale takie tytuły jak ten za każdym razem uświadamiają mi, jak wiele mogłabym stracić, gdybym zrezygnowała z nich całkowicie.

Powieść Shafak stanowi poruszającą, autentyczną i bogatą mieszankę tematów, które choć pojawiają się w literaturze często, to i tak mogą poruszyć czytelnicze serce. Szczególnie, gdy tak jak w tym przypadku, zostają przedstawione tak pięknie, dojrzale i realistycznie, w niezwykły sposób działając na wyobraźnię, zostawiając sporo miejsca na przemyślenia i dając garść niezwykłych rad i wskazówek. Shafak ujęła mnie tą opowieścią, tak mocną i mroczną, a przy tym niewyobrażalnie kruchą i delikatną.

Potrzeba dużego doświadczenia i dużej wrażliwości, by stworzyć taką historię. Wielowątkową, zaskakującą, tajemniczą, ale przede wszystkim bardzo życiową. Nie chciałabym zdradzać zbyt wiele, ale z przyjemnością zaznaczę, że w swojej książce autorka zamknęła prawdziwe życie, w jego najpiękniejszej i najbrzydsze odsłonie. Opowieść tkana przez główną bohaterkę niesie emocje, przesłanie, rady. Podczas lektury nie tylko śledzimy jej losy, ale siłą rzeczy w pewien sposób się do niej porównujemy, oceniając własne życie i podjęte decyzje.

„10 minut…” to opowieść kolorowa, prawdziwa i egzotyczna. Fabuła powieści rozgrywana w Stambule pozwala nam na chwilę przenieść się w tamte strony i żywo brać udział w opisywanych wydarzeniach. Autorka nie ubarwia, nie szuka kontrastów, nie próbuje zaskoczyć. Podczas lektury miałam wrażenie, że przedstawia opisywane miejsca takimi, jakimi one naprawdę są. Potrafi oddać ich piękno i brzydotę, przywołać bogactwo i biedę, oddać wartość tradycji, obyczajów, wierzeń. Na stronach powieści obserwujemy bohaterów, sprawdzając, jaki wpływ na ich życie ma kultura i historia, która im się narzuca i wymusza na nich to, czego zrobić i oddać wcale nie chcą.

Niezwykłość, realizm i przewrotność zostały zaklęte również w tych powieściowych bohaterach. w „10 minutach…” poznajemy przedziwną gromadkę, której nie brakuje uroku i która wywołać może w nas onieśmielenie. Ale są to również postacie zmuszające do myślenia i oceny. Nie mogą pozostać niezauważone, nie pozwalają na obojętność.

Dopiero podczas pisania tego tekstu, uświadomiłam sobie, jak bardzo poruszyła mnie ta książka i jak wiele w niej znalazłam. Bez wątpienia to jeden z tych tytułów, które na dłużej zostają z czytelnikiem, rozpychając się w głowie i goszcząc w sercu. Bardzo polecam.    

Za możliwość przeczytania książki dziękuję księgarni internetowej selkar.pl.

5 komentarzy:

  1. Od jakiegoś czasu mam tę książkę na liście do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam na nią ochotę, ale się obawiałam jak ją odbiorę. Teraz wiem, że koniecznie muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Na tym dziwnym świecie. Fajna książka, ale nie dla każdego. Trzeba ją zrozumieć.

    Moja Strona: korkgeschaft.de

    OdpowiedzUsuń
  4. Książkę mam, ale jeszcze jej nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)