czwartek, 14 czerwca 2018

Katarzyna Puzyńska "Policjanci. Ulica" [recenzja przedpremierowa]




Autor: Katarzyna Puzyńska
Tytuł: Policjanci. Ulica
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 344
Gatunek: literatura faktu 







Nie mogłam się nadziwić, kiedy ujrzałam ten tytuł w wydawniczych zapowiedziach. Puzyńska w wywiadzie- nie udziela ale przeprowadza? Przepytuje policjantów? Ale jak to? A co stało się z Lipowem? Tymczasem, jak się okazuje, można jednocześnie pisać powieści kryminalne i prowadzić interesujące rozmowy, jedno drugiemu wcale nie przeszkadza, a i dla fanów z pewnością będzie to wielka niespodzianka.

Do lektury powieści zabierałam się z dość mieszanymi uczuciami, z jednej strony towarzyszyła mi ciekawość i radość, bo bardzo cenię twórczość autorki i cieszyłam się, że będę miała okazję poznać ją z nieco innej perspektywy. Z drugiej zaś pojawiły się jednak wątpliwości, podsycane przez element zaskoczenia. Czytałam szybko, jeszcze szybciej przekonując się, że warto tym rozmowom poświęcić czas, bo ani autorce niczego nie brakuje jako prowadzącej, ani odpytywani nie mogli zostać dobrani przez nią lepiej.



„Policjanci.Ulica” to zbiór dość krótkich wywiadów, które Puzyńska przeprowadziła z przedstawicielami patroli miejskich, pracownikami drogówki i oddziałów prewencji. Każdy z nich, niezależnie od stażu pracy, zdążył zgromadzić bogaty zbiór doświadczeń i chętnie dzieli się swoimi przeżyciami na kolejnych kartach powieści.



Puzyńska przepytuje swoich rozmówców w sposób bezpośredni, szczery i otwarty. Jeśli dana kwestia ją interesuje, to po prostu o nią pyta. Na niektórych tematach skupia się bardziej i zrealizowane zostały one bardziej wyczerpująco. Inne zostały nieco pominięte. Niewątpliwie jednak całość stanowi intrygującą mieszankę przeżyć i refleksji pracowników tak w naszym kraju niedocenianych.




Kolejne pytania i odpowiedzi pozwalają nam wyobrazić sobie, jak wygląda życie rozmówców. Większość z nich podkreśla, że policjantem jest się zawsze a nie jedynie od 7 do 15, a wypadki różnego rodzaju zdarzają się także po godzinach. Wybrane przez nich zawody sprawiają, że każdego dnia zostają narażeni na ryzyko utraty zdrowia i życia, a wydarzenia mające miejsce w czasie pracy wciąż na nowo ich zaskakują.



Puzyńska nie zachowuje dystansu, nie prowadzi podchodów, nie pozwala sobie na tabu. O wszystko pyta szczerze, wprost. Dlatego też nie dziwi, że w powieści pojawiają się pytania o kwestie z byciem policjantem tak kojarzone. Alkoholizm, łapówkarstwo, statystyki, nieufność społeczeństwa- to tylko namiastka tego, co możemy znaleźć w powieści.





Książka rozwiewa wiele wątpliwości i pozwala znaleźć odpowiedzi na zadawane sobie pytania. Interesuje, skłania do refleksji, ale także stanowi świetna rozrywkę. Dzięki krótkim rozdziałom, dobrym pytaniom i ciekawym odpowiedziom, sprawia, że czyta się praktycznie sama- szybko i bez problemu. Serdecznie polecam. 

Autorka połowę swojego honorarium przekaże na Fundację Pomocy Wdowom i Sierotom po Poległych Policjantach. 

Koniecznie obejrzyjcie również film promocyjny dotyczący tego tytułu.




Za możliwość poznania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

12 komentarzy:

  1. Bardzo lubię panią Kasię. To chyba moja ulubiona polska pisarka :)

    Pozdrawiam,
    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałabym,żeby ta książka trafiła w moje ręce.:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzisiaj skończyłam i jestem pod wrażeniem ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdziwiłam się tak samo jak Ty, gdy zobaczyłam tą książkę w zapowiedziach...

    OdpowiedzUsuń
  5. Musi być ciekawa. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tytuł mam już na czytniku i mam nadzieję, że uda mi się go jak najszybciej przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie to coś dla mnie :) W ogóle to jak zobaczyłam zapowiedź tej książki na profilu Instagramowym Kasi Puzyńskiej, to byłam w totalnym szoku :D
    Jestem szalenie ciekawa tego, czy książka przypadłaby mi do gustu ;) Podoba mi się również gest autorki!
    Pozdrawiam! :* Dolina Książek ♥

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyznaję, że mnie kompletnie nie ciągnie do tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdzieś już trafiłam na recenzję tego tytułu i była zdecydowanie mniej entuzjastyczna, nie zmienia to jednak faktu, że z pewnością jest to ciekawa pozycja, choć nie wiem, czy sama zdecyduję się po nią sięgnąć ;)

    Pozdrawiam, she__vvolf 🐺

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałem Puzyńską i nie przekonuje mnie jej styl. Jest zbyt klasycznie, mało oryginalnie.

    OdpowiedzUsuń
  11. To raczej nie dla mnie, ale dla osób co lubią serial o podobnej tematyce na pewno coś fajnego :D

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)