sobota, 22 kwietnia 2017

Ideały nie istnieją




Autor: Peter James
Tytuł: Ludzie doskonali
Wydawnictwo: Albatros
Rok wydania: 2017
Gatunek: thriller
Liczba stron: 512







Pragnęli, żeby ich kolejne dziecko urodziło się zdrowe. Chcieli zapewnić mu lepszy start. Nie widzieli nic złego w genetycznej ingerencji, bo nic złego nie mieli na myśli. Nie przewidzieli konsekwencji swoich działań. Nie mieli pojęcia, co ich czeka.


W swojej najnowszej powieści James porusza temat genetycznego programowania dzieci. Temat o tyle dla mnie intrygujący, że nie pamiętam, żebym wcześniej zetknęła się z nim w literaturze. Nie znaczy to jednak, że zagadnienie to nie jest interesujące samo w sobie. James balansując na granicach thrillera i horroru, opierając się na kwestiach wiary i moralności zaprasza nas do świata, w którym dobro i zło przenikają się nawzajem, a czytelnik zmuszony zostaje do refleksji i niecodziennych wyborów.


Nie mogłam oderwać się od tej powieści, choć niemalże każda jej strona wywoływała u mnie dreszcze. Wraz z autorem zagłębiałam się w świat zaskakujący, niecodzienny, a często także niepokojący. Ostatnio miałam szczęście zaczytywać się w świetnych książkach, dawno jednak żadna nie zaskoczyła mnie tak jak „Ludzie doskonali”. James kupił mnie tą genetyką. Z jednej strony mocno zaciekawiło mnie, w jaki sposób autor rozwinie temat, w którym kierunku potoczy się ta historia, jakiego zakończenia możemy się spodziewać. Z drugiej natomiast mój umysł opanowały pytania i refleksje.

Jak daleko jesteśmy w stanie się posunąć, żeby osiągnąć swój cel?

Czy mamo prawo w taki sposób ingerować w życie nienarodzonych?

I czy genetyczne projektowanie dzieci to jedna z wizji niedalekiej przyszłości?

Historia Jamesa to opowieść mroczna, niepokojąca, mogąca wzbudzić w czytelniku lęk czy przerażenie. Biorąc jednak pod uwagę rozwój technologii i medycyny, mam wrażenie, że bliżej jej do rzeczywistości niż do mrocznego koszmaru. Rozwój książkowej fabuły może zaskakiwać, wydawać się miejscami przerysowany czy nierealistyczny, mnie osobiście rozwiązania autora jak najbardziej przypadły do gustu. Mam wrażenie, że próbował nas w pewien sposób zaszokować i jak najbardziej mu się to udało.


Poznając kolejne rozdziały, czułam się dziwnie, niepewnie, niespokojnie, ale ta wizja świata szalenie mnie pociągała. Wybór takiego tematu to moim zdaniem strzał w dziesiątkę. Książka zmusza do myślenia, analizy własnych potrzeb i pragnień, a także mocno wyróżnia się na tle tak podobnych do siebie powieści, ukazujących się masowo każdego dnia. Czytałam niecierpliwie, zachłannie, zapominając o własnym świecie i koniecznie pragnąc jak najszybciej poznać zakończenie (a przeczytałam je dwukrotnie).


A czyta się szybko. Temat nie przytłacza. Powieść się nie dłuży. Dla mnie to prawdziwy literacki majstersztyk. Kilka lat temu poznałam inne powieści autora, a jedna z nich, „Pogrzebany”, mocno zapadła mi w pamięć. Dziś „Ludzie doskonali” bezceremonialnie zajęli pierwsze miejsce w moim osobistym rankingu książek spod pióra Jamesa. Co więcej, powieść wypadła świetnie na tle innych ulubieńców podobnych gatunkowo.



Choćbym chciała, to nie potrafię do niczego się przyczepić. Autor nie tylko podbił moje serce tą powieścią, on zwyczajnie mi zaimponował. W ręce czytelników oddał przemyślaną, dopracowaną i kompletną całość, w której każdy element został idealnie wkomponowany. Niczego nie jest tutaj za dużo, niczego również nie brakuje. Mocny i intrygujący temat, zwroty akcji, sympatyczni bohaterowie, kilka pytań o dziś i jutro, garść refleksji na temat moralności, religii i tego co wypada, a wszystko osadzone w klimacie mroku i melancholii. Dla mnie to prawdziwa bomba.   

Za możliwość poznania powieści dziękuję Wydawnictwu Albatros.  


10 komentarzy:

  1. Świetna recenzja, bardzo dobrze oddająca zalety książki. Historia bardzo wyraźnie pokazuje, że ideały mogą być przerażające.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przypomniałaś mi, że również czytałam "Pogrzebanego" i bardzo mi się ta historia podobała, dlatego koniecznie muszę sięgnąć i po tę książkę. Zresztą sama fabuła zachęca, choć jednocześnie przeraża, że takie manipulacje będą lub już są dostępne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo zajmujący thriller, fantastycznie mi się go czytało. Trzeba przyznać, że autor potrafi budować napięcie. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam jeszcze ale muszę to jak najszybciej nadrobić :)

    Pozdrawiam Agaa
    ilovetravelingreadingbooksandfilms.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak napisałaś tę recenzję, że czuję się w obowiązku sięgnąć po tę książkę bo inaczej będę żałować, że przeszła mi koło nosa

    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
  6. Po takiej recenzji grzechem byłoby przejść obok lektury obojętnie! :)


    Pozdrawiam serdecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Genialna książka :) Jak już zaczęłam czytać to nie mogłam się oderwać :) Naprawdę warta uwagi :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja również nie słyszałam wcześniej o podobnej tematyce w literaturze. Zainteresowałaś mnie tym thrillerem i chętnie się za nim rozejrzę. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. No nie wiem, boję się trochę tematu.. genetycznego programowania dzieci, jeszcze się zastanowię :)

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)